باشگاه خبری فراساحل: استاندار خوزستان گفت: بدون لایروبی کارون، کشتیها قادر به تردد در این رودخانه نیستند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مانا، دکترغلامرضا شریعتی با اشاره به ضرورت لایروبی رودخانه کارون در مسیر اهواز تا خرمشهر افزود: به تازگی یک تیم هلندی از وضعیت کارون بازدید کرد و قرار است پس از ارائه طرح و برآورد هزینه اقدام به لایروبی این مسیر کنیم تا شاهد رونق گردشگری و تردد کشتیها باشیم. نماینده عالی دولت در خوزستان بیان کرد: هم اکنون لایروبی کارون از اولویتهای وزارت نیرو نیست و از سوی دیگر تجهیزاتی که برای لایروبی کارون موجود است، بسیار فرسوده بوده و لازم است از دستگاههای جدید استفاده شود.
وی ادامه داد: لایروبی رودخانه کارون در مسیر اهواز به خرمشهر و آبادان بسیار مهم است زیرا کشتیهای سنگین یک هزار تنی تا منطقه دارخوین قابل تردد در رودخانه هستند اما به علت لایروبی نشدن ادامه مسیر امکان عبور آنها وجود ندارد. دکتر شریعتی در ادامه لایروبی کارون را در توسعه صنعت گردشگری راهگشا توصیف کرد و افزود: رسوب گذاری از مشکلات اساسی رودخانه کارون است که با اجرای کامل عملیات لایروبی این مشکل برطرف میشود. وی لایروبی کارون را از مطالبات مردم خوزستان بیان کرد و افزود: هم اکنون بخشهایی از کارون در محدوده اهواز و خرمشهر در حال لایروبی است.
رودخانه کارون تا دهه 40 قابلیت کشتیرانی داشت و کشتیهای حامل بار میتوانستند تا اهواز ادامه مسیر دهند ولی بتدریج با تشدید برخی عوامل زیست محیطی ، کاهش آورد و رسوب گذاری و کاهش عمق، قابلیت کشتیرانی در رودخانه کارون از بین رفت. کارون به عنوان بزرگترین رودخانه دائمی و پرآب ایران پس از عبور از مناطق مرکزی خوزستان و بهره مندی بیش از دو میلیون نفر از آب آن ، در خرمشهر به اروندرود ملحق میشود و سپس راهی خلیج فارس میشود. افزایش شوری ، کاهش عمق ، ورود انواع فاضلاب به رودخانه ، کاهش دبی و انتقال آب به فلات مرزی ایران از چالشهای مهم رودخانه کارون محسوب میشود. دوستداران محیط زیست بارها در اعتراض به انتقال آب از سرشاخههای کارون به فلات مرکزی ایران زنجیره انسانی در سواحل کارون تشکیل دادند.
کد خبر : 5414
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir